Volg ons op

“Trots als bedrijfswaarde? Let dan op voor deze valkuilen.”

2024/01/23
Karin Sannen
Steeds meer bedrijven kiezen voor trots als een van hun bedrijfswaarden. Maar de ervaring leert ons dat niet alle bedrijven de diepere betekenis van trots begrijpen. Trots houdt namelijk veel meer in dan alleen prestatiegerichtheid. Trotsmaker Karin Sannen licht toe.

“Kies je voor trots als bedrijfswaarde? Let dan op voor deze valkuilen.”

“In deze uitdagende economische context implementeren veel bedrijven ‘trots’ als bedrijfswaarde, daarmee verwijzend naar ‘excelleren’, naar uitstekend werk leveren”, zegt Karin. “En inderdaad: trots is een belangrijke motivator om het beste van jezelf te geven. Maar daar stopt het niet.”

Meer dan een poster aan de muur

"Bedrijven moeten beseffen dat trots niet alleen gaat om wat je bereikt, maar ook om wie je bent als individu, als team en als organisatie," zegt Karin. “Trots is meer dan een poster aan de muur die je medewerkers aan de bedrijfswaarde herinnert. Het vergt een grondige aanpak, met een duidelijk begrip van de doelstellingen en hoe die passen binnen de bedrijfscultuur.” Karin adviseert daarom een tweezijdige benadering: "Bij trotsmakers bekijken we trots altijd top-down en bottom-up. Dat helpt ons om de unieke bijdrage van elke medewerker te begrijpen en wat daarvan de rol is in het grotere geheel.”

Groeien naar onvoorwaardelijke trots

Want trots is een heel gelaagde emotie. "Prestatiegerichte trots is voorwaardelijk”, zegt Karin. “Iemand is trots op jou als je een bepaald resultaat boekt. In onze trajecten en workshops verdiepen we die trots naar een onvoorwaardelijk gevoel, waarbij je niet alleen trots bent op wat je kan, maar ook op wie je bent.” Dankzij die aanpak transformeert trots naar eigenwaarde en eigenliefde, waardoor medewerkers een diepere verbinding met hun team, hun werkgever en het werk zelf ontwikkelen.

Die onvoorwaardelijke trots gaat verder dan enkel positiviteit of waardering in je bedrijf cultiveren. Trots is een overkoepelende waarde die medewerkers intrinsiek motiveert. Ook op teamniveau heeft trots een bijzondere kracht. Karin: "Trots binnen een team creëert een hogere graad van verbondenheid, wat leidt tot betere prestaties, resultaten en werkgeluk. Als je trots goed inzet, is het als een olievlek die zich geleidelijk verspreidt."

Authenticiteit is cruciaal

Belangrijk bij het definiëren en uitdragen van bedrijfswaarden is authenticiteit. Als de uitgedragen waarden en de interne beleving ervan niet matchen, kan dat leiden tot cynisme en terughoudendheid onder medewerkers. “Zorg ervoor dat je bedrijfswaarden overeenkomen met de interne cultuur. Anders bereik je net het omgekeerde effect.”

“Een klant van ons voelde dat er spanning zat tussen zijn bedrijfswaarden en de dynamieken en sfeer op de vloer. Daarom schakelden ze trotsmakers in. Wat bleek? Terwijl het management en de communicatie-afdeling een grote inspanning leverden voor een positief werkgeversbeeld naar de buitenwereld toe, voelde een groot aantal medewerkers zich slechts een nummer. Het tegenovergestelde van wat het bedrijf extern communiceerde, dus. We hebben dat bedrijf geholpen om de tering naar de nering te zetten en hen zo klaar gemaakt voor trots. Want vergis je niet: niet elk bedrijf is klaar voor trots. Het management moet er een waardevolle invulling aan geven en je medewerkers moeten zich veilig genoeg voelen om ervoor open te staan. Daarom is een derde partij om je daarin bij te staan zo interessant: zij zijn neutraal en onafhankelijk en creëren gemakkelijker een veilige omgeving.”

“Vergeet ook niet dat wij Belgen maar al te vaak té bescheiden zijn. Trots staat niet in ons woordenboek, we groeiden op met het devies: “Doe maar gewoon, da’s al gek genoeg.” Ook binnen teams kan die perceptie van trots belemmerend werken. Dan is het zaak om zogenaamde ‘trotsremmers’ te gaan onderscheiden en te gaan wegnemen. Wat houdt je team tegen om trots te voelen? En hoe kunnen we daarop inspelen? Tijdens onze trajecten begeleiden we managers en teamleads in dat traject.”

Trots voor betere resultaten

Wat je moet onthouden na het lezen van dit artikel? Als je trots als bedrijfswaarde kiest, besef dan dat authenticiteit, diepgang en een holistische benadering cruciaal zijn. Karin: “Door trots te integreren in zowel de individuele als collectieve aspecten van een bedrijf, ontstaat er een krachtige dynamiek die verder gaat dan alleen prestaties. Het bevordert een cultuur waarin iedereen zich gewaardeerd en verbonden voelt, wat leidt tot duurzaam succes en voldoening op alle niveaus van de organisatie. De trots van medewerkers straalt niet alleen af op de teams , maar ook op de partners met wie je samenwerkt én – misschien nog wel het belangrijkst – op je klanten.”

Trotsmakers helpt bedrijven vertrotsen

Wil je meer weten over hoe je trots juist introduceert in je bedrijf? Lees dan verder op onze blog, bekijk onze trotstrajecten of neem gewoon even contact met ons op. We zijn benieuwd naar je verhaal en bekijken graag hoe we jouw team kunnen helpen vertrotsen.