Trotse medewerkers worden medeMerkers
Ik heb jarenlang als marketeer gewerkt, en legde me later toe op marketing consultancy voor verschillende bedrijven. In marketing draait het erom je merk uit te bouwen: een sterk merk waarmaken met een herkenbare identiteit, vaste boodschap en consistente tone of voice. Die brand building staat bij veel bedrijven hoog op de agenda. Toch wordt vaak naar buiten toe gecommuniceerd wat van binnenuit niet altijd voelbaar is. En da’s een gemiste kans.
Niet alles is wat het lijkt …
Zo begeleidde ik een communicatieteam in transformatie. Dat team leverde mooi werk: er werden prachtige mailings, webpagina’s en brochures de wereld ingestuurd. Nochtans waren de trotsgevoelens bij die communicatiemedewerkers veel minder voelbaar. Wat ze me off the record over hun bedrijf en werkbeleving vertelden, stond in schril contrast met de enthousiaste, wervende manier waarop ze erover communiceerden naar de buitenwereld toe.
Een herstructurering met vergaande gevolgen
Ik ging daarom eerst op zoek vanwaar dat gebrek aan trots kwam. Het bleek al snel dat nog weinig teamleden zich verbonden voelden met hun job. Door de transitie was een deel van hen in een functie terechtgekomen waar ze initieel niet voor gekozen hadden. Ondanks hun pogingen tot overleg, voelden ze zich niet gehoord of gezien door de directie.
Even terug naar de kern
De aanpak voor dit traject werd me al snel duidelijk: ik moest met dit team terugkeren naar de essentie. Naar wie ze zijn, waar ze voor staan en wat hun doelen zijn. Om samen hun sterktes te formuleren en te ontwaren waar hun groeimoeilijkheden liggen. Voor elke medewerker individueel, maar ook als team. Dat is nu eenmaal wat we bij trotsmakers doen: we waarderen wat er al is, om daarna de trotsgroeiers te bepalen. (Wil je daar graag meer over weten? Lees dan hier meer over onze TROTS-methodiek.)
MedeMerkers met een gezamenlijk doel
Toen het traject bij dat communicatieteam afliep, voelde ik dat ze helemaal anders in hun job stonden dan bij het begin. Ze voelden opnieuw geloof, samenhorigheidsgevoel en hadden samen hun gedeelde waarden en doelen herontdekt. Ons traject samen had hun rollen en verantwoordelijkheden terug scherp gesteld, maar meer nog: ze wisten nu weer van mekaar wie ze waren en waar ze voor stonden. En dat gaf hun een ongelooflijke boost … en mij ook.
En de resultaten van dat team? Die verbeterden voelbaar. De positieve sfeer en het brede draagvlak voor de strategie en bedrijfsvisie resulteerden in meer efficiëntie, een ontspannen werksfeer op de vloer, tevreden medewerkers … en enthousiaste medeMerkers. En die gemiste kans? Die werd een zuivere hattrick, omdat alle neuzen weer in dezelfde richting stonden: richting doel.
Ook een trotstraject volgen?
Kan jouw team ook een ‘reboot’ gebruiken door stil te staan bij jullie sterktes? Wil je advies over hoe je meer trots kan laten circuleren binnen je team of organisatie? Of wil je ook gewoon graag eens een zuivere hattrick scoren? 😉 Wij weten raad. Neem contact met ons op en we bekijken samen de mogelijkheden!