De L&D manager van een groot retailbedrijf wilde de intrinsieke motivatie van zijn 50 teammanagers aanwakkeren en hun leiderschapskwaliteiten en verbindende vaardigheden aanscherpen.
“In tijden van snelle verandering ondervinden mensen meer stress en werkdruk. We vinden het belangrijk om onze medewerkers gemotiveerd te houden en maximaal te ondersteunen. Onze teamleads hebben daar een belangrijke rol in"
Onze aanpak
Om goed te begrijpen wat de uitdagingen waren van het bedrijf zijn we gestart met een intake-ronde tafel gesprek. Concrete cases vanop de werkvloer werden gedeeld. Wat loopt er goed en waar lopen de managers tegen aan. Op basis van deze input maakten we een traject op maat met als doel peoplemanagement skills te ontwikkelen, te verdiepen en te verankeren en zo leiders te versterken. Het programma werd gebouwd rond deze 3 pijlers:
- Aansturen begint bij jezelf : Wie ben je als leider? Wie wil je zijn? Aan de slag met je persoonlijke, authentiek leiderschap.
- Bouwen aan een open, trotse cultuur: De rollen van een trotse leider en de belangrijke bouwstenen van een sterk team: het creëren van een veilige werkomgeving met een open, betrokken communicatie.
- Cross-sillo teamwerking: Hoe stimuleer je een efficiënte samenwerking over teams heen? Hoe hou je collega’s betrokken en verhoog je ‘ownership’?
Impact
- Er ontstond meer bewustzijn van en zelfvertrouwen in eigen kwaliteiten en talenten; en die van de anderen.
- De managers voelden de kracht om ook samen een team te vormen. Doorheen het traject leerden ze op een betere manier met elkaar in interactie gaan.
- Ze ontdekten hoe je vanuit vertrouwen en openheid kan leren van elkaars ervaringen en inzichten
- Gemeenschappelijke doelen en pijnpunten werden zichtbaar.
- Met concrete tools en tips konden de managers meteen aan de slag binnen hun team.
- Ze ervaarden hoe trots als een motivator werkt en hoe dit een team kan versterken.
Een merkbare impact van de intervisiemomenten: ze leerden hoe ze vanuit de toepassing op de werkvloer, hun moeilijkheden en drempels konden delen en bespreekbaar maken. Om zo te groeien vanuit nieuwe inzichten en mogelijkheden.
Klant aan het woord
"Het werkte voor ons heel versterkend dat trotsmakers Myriam, Karin en Christoph de kennis in huis hadden om aan de slag te gaan met en zelfs verder te bouwen op eerdere trajecten die ons team gevolgd had. Daardoor kregen onze medewerkers een samenhangend verhaal en echte meerwaarde, in plaats van een losstaande nieuwe tool of workshop."
"Ik weet als trainer-coach hoe uitdagend het kan zijn om het verschil te maken. Daarin heeft trotsmakers me aangenaam verrast: ze komen met concrete, goeie tools die ik zelf nog niet kende en die mij in staat stelden om in dialoog te gaan met de managers.”
Caroline Van de Venne, Learning & Engagement manager Retail Concepts