Volg ons op

Hoe trots je retentie verhoogt

2023/05/02
Trotsmakers
Trotsmakers in de pen: de impact van trots op retentie

Hoe trots je retentie verhoogt

We vroegen aan hr-managers waarom medewerkers weggaan bij hun bedrijf. De belangrijkste oorzaken die we als antwoord kregen: te hoge werkdruk, een negatief moraal van het team, niet akkoord met de visie van het bedrijf, de bedrijfscultuur, geen uitdaging meer, een verstoorde privé-werk balans en ten slotte het loon.

Laat je medewerkers verbinden met je organisatie

De huidige acties die bedrijven ondernemen zijn divers maar brengen niet altijd voldoende soelaas: evaluatiesystemen, loopbaanmogelijkheden, opleidingsbudgetten, flexibiliteit door thuiswerk of glijtijden, teamevents, …

Bij trotsmakers zetten we in op een mensgerichte aanpak, door mensen te verbinden met elkaar en met de organisatie.

We verhogen stapsgewijs de retentie in organisaties volgens onze trotsmethodiek. Met stappen die bijdragen aan meer welzijn, werkplezier en efficiëntie.

De trotsmethodiek voor een betere retentie

We zetten zo een sterke identiteit neer als basis voor je team(s). Wie zijn we? Waar staan we voor? Waar gaan we voor en hoe doen we dat samen?

De meeste bedrijven verkondigen op hun website mooie waarden die de basis vormen van wie ze zijn en hoe ze als bedrijf omgaan met elkaar en hun klanten. Daar dagen wij als trotsmakers graag op uit. Hoe leven deze waarden in de organisatie?  Waar en wanneer worden ze concreet toegepast en hoe wordt ernaar gehandeld?

Mensen engageren zich namelijk niet als ze zich niet betrokken voelen. Die betrokkenheid komt er wél als het kader van waarden en normen duidelijk geformuleerd is en die ook voelbaar aanwezig is in interactie met anderen.

Trotswaarden in je bedrijf

Onze visie? Kijk door de ogen van je werknemers.

Bespreek en bepaal samen met je medewerkers wat ze belangrijk vinden om als team efficiënt en effectief te kunnen samenwerken en hun toegevoegde waarde voor het bedrijf te kunnen verzilveren.
Die waarden:

  • zorgen voor verbinding  en betrokkenheid vanuit gelijkheid: ‘hier staan en gaan we samen voor’.
  • worden hoog in het vaandel gedragen wanneer ze getoond en geuit worden: ‘trots op wat wij voor de organisatie betekenen en toevoegen.’
  • zorgen voor een collegiale en constructieve samenwerking.

In een trotstraject voor je team diepen we deze oefening nog verder uit. We definiëren je trotswaarden: een specifieke selectie van waarden die je medewerkers extra motiveert en trots maakt. Zowel op zichzelf als op wat ze als team neerzetten en hoe ze dat samen doen.

Waarom trots je retentie écht verhoogt.

Trots is ingebouwd in de menselijke natuur (bron: wetenschappelijk onderzoek van universiteit santa barbara). Onze voorouders leefden in kleine onafhankelijke groepen. Ze kwamen regelmatig in levensbedreigende omstandigheden terecht.  Om te overleven was de hulp van anderen noodzakelijk. En wat hadden de groepen die het meest geholpen werden met elkaar gemeen? Jazeker, trots.

Trotse stammen werden als de sterkste ervaren, met de grootste kans op overleven. Daar wilde je bijhoren. Ook in de war on talent geldt deze regel. Mensen kiezen het liefst voor een organisatie waar medewerkers trots zijn. Waar de interne beleving het externe imago bekrachtigt. Trots creëert ambassadeurschap en verhoogt zo je retentie.

Meer weten over trots in organisaties?

Lees dan verder op onze blog, bekijk onze trotstrajecten of neem gewoon even contact met ons op. We zijn benieuwd naar je verhaal en bekijken graag hoe we jouw team kunnen helpen vertrotsen.